A marketing szuperfegyvere

Akár hiszi, akár nem: a Márka még mindig a legelsöprőbb erejű kommunikációs szuperfegyver. A marketing legősibb, leghatékonyabb és legsokoldalúbb eszköze. Minden marketing alapja: az ősi fundamentum.

ExcaliBrand.

Azaz a varázskard, amelyet az ősi legenda szerint csak maga Artúr király tudott kihúzni a kősziklából.
Azt követően pedig szerte a világon soha többé nem talált legyőzőre.
Húzza ki a sziklából, és, ha jól forgatja, Önnél a Márkaerő.

Most ez komolyan szuperképesség? Nincs ez kicsit túllihegve?

Nincs. Egy jól összerakott márkának rettenetesen komoly tudatbefolyásoló ereje van. Brutális Agykontrol.

Például szárnyakat ad árainak.

Tetszik vagy nem: a magyar cégeknél a profi márka ritka, mint a fehér holló. Sőt: mint a kockás veréb.

De ez nem baj, hanem óriási lehetőség annak, aki hajlandó foglalkozni a saját márkájával.

Aki előbb csinálja meg rendesen, komoly előnyre tesz szert. Azért, mert Magyarország súlyosan márkadeficites piac, egy rendes márka sokkal gyorsabban és olcsóbban tudja kifejteni a hatását. Mert félszeműek között látó a király.

  • A végtelen online térben szinte lehetetlen valódi előnyre szert tenni. Igazán már csak a Márka képes erre.
  • A Mesterséges Intelligenciával ma már mindenki tud tartalmat csinálni akár percek alatt. Közepes minőségűt, de legalább jó sokat. Az Ön versenytársa sem kivétel. De egyedi és releváns Márkát (még) nem tud összerakni a Robot.
  • Ha tagadjuk is: mindig az érzelmeink alapján fogunk vásárolni. Tengernyi kutatás bizonyítja. A fogyasztó érzelmeinek és vágyainak pedig legnagyobb manipulátora a Márkánk.

Hogyan juthat el ilyen szintre a márkája?

Ehhez fel kell jutnunk a 4 fokozatú Márkalépcső legtetejére. De már akkor is jók vagyunk, ha az első 3-ra felkapaszkodunk.

Bármennyire is furcsa, de olyasvalami ez, mint amikor egyszer csak megakad a szemünk egy nőn/férfin (kinek kin), mert van benne valami megmagyarázhatatlanul egyedi és vonzó. Ezért jó esetben megismerkedünk vele, heteken át beszélgetünk, majd kis idő elteltével esetleg bele is szeretünk. Lényegében így “férkőzik be” az agyunkba egy jól összerakott márka is.

1. lépcső: Vegyenek észre!

Az első lépés, hogy kitűnjünk a szemünk elé özönlő végtelen tartalomtengerben. Ha nem vesznek észre, papolhatunk magunkról , amit csak akarunk.
Erre csak kreatív kommunikáció képes, nem súlytalan és ötlettelen Facebook és Google hirdetések meg blog cikkek tömege. Persze, attól, hogy észrevettek, még nem vásárolnak tőlünk .

2. lépcső: Légy más!

Ez a 25 milliós kérdés.
Ha nem vagy más, nem vagy!

 

  • Többnyire akkor akarok valamit vagy valakit, ha más, mint a többi.
  • Viszont a legtöbb termék és szolgáltatás tök egyforma. Fogalmunk sincs, hogy melyik a jobb.
  • Nincs Objektív minőség és nincs Objektív valóság. Fogyasztói Mátrix van.
  • Csak az a Szubjektív Valóság létezik, amit a Márkánkkal megteremtünk.

Na, ilyet soha! Értelmetlen és értelmezhetetlen. Nem leszünk tőle mások. (Arról nem is beszélve, hogy a minőség soha nem magas, legfeljebb kiváló, az ár pedig lehet magas vagy alacsony, de semmiképpen nem olcsó.)

A márkázásban olyan nincs, hogy minőség.

A minőséget nevesíteni kell. Ki kell találni, hogy mi az az 1 dolog, amit ha a zászlónkra tűzünk, akkor elhiszik nekünk, hogy minőségi dolgot gyártunk vagy szolgáltatunk.

Nem 3, nem 7 , hanem 1.

Egyik kedvenc márkám az IKEA. Imádok oda járni. Ha valaki ért a márkázáshoz, akkor ők azok. Brutál erős márka, lehet tőlük tanulni. Ezek a derék vikingek valójában nem bútorokat árulnak, hanem 1 darabka

Svédországot.

Na, ilyet soha! Értelmetlen és értelmezhetetlen. Nem leszünk tőle mások. (Arról nem is beszélve, hogy a minőség soha nem magas, legfeljebb kiváló, az ár pedig lehet magas vagy alacsony, de semmiképpen nem olcsó.)

2. lépcső: Légy más!

Ez a 25 milliós kérdés.
Ha nem vagy más, nem vagy!

 

  • Többnyire akkor akarok valamit vagy valakit, ha más, mint a többi.
  • Viszont a legtöbb termék és szolgáltatás tök egyforma. Fogalmunk sincs, hogy melyik a jobb.
  • Nincs Objektív minőség és nincs Objektív valóság. Fogyasztói Mátrix van.
  • Csak az a Szubjektív Valóság létezik, amit a Márkánkkal megteremtünk.

A márkázásban olyan nincs, hogy minőség.

A minőséget nevesíteni kell. Ki kell találni, hogy mi az az 1 dolog, amit ha a zászlónkra tűzünk, akkor elhiszik nekünk, hogy minőségi dolgot gyártunk vagy szolgáltatunk.

Nem 3, nem 7 , hanem 1.

Egyik kedvenc márkám az IKEA. Imádok oda járni. Ha valaki ért a márkázáshoz, akkor ők azok. Brutál erős márka, lehet tőlük tanulni. Ezek a derék vikingek valójában nem bútorokat árulnak, hanem 1 darabka

Svédországot.

Azaz mindazt, ami a svédekről eszünkbe jut. (design, jólét, közvetlenség, természetesség, stb.) Svédország jófej ország, így ezek csak pozitív dolgok.
1 darab ígéret, de máris remekül meg vagyunk különböztetve általa.

Az áruházon belül MINDEN a SVÉDSÉGET tükrözi: az egyszerű és dizájnos bútoroktól az éttermen át a vicces táblákig. Az IKEA nyilvánvalóan több mint áruház. Az IKEA életérzés és filozófia.

Cserében még azt is megbocsátjuk nekik, ha a bútoraik nem a legjobb minőségűek. Vagy azt, hogy egy alkalmazottjuk szimplán “telefonáló f…sznak” hív egy vásárlót. (megtörtént eset, óriási visszhangot kapott a médiában).

Néhány kilométernyire tőlük Pesten magasodik legnagyobb magyarországi versenytársuk áruháza. Szintén nemzetközi hálózat, az egykori KIKA, a jelenlegi XXXLutz.

Ők mitől mások?

Fogalmam sincs. Annyit találtam az oldalukon, hogy: “Nagy választék. Szuper Árak” . Fantasztikus agymunka lehetett ezt kigondolni. Az eredmény: az IKEA többnyire tömve, náluk a svédekhez képest lézengenek a vásárlók.

3. lépcső: akarom

Nem elég másnak lenni, de a márkának sok-sok bizonyítékot is kell szolgáltatnia arra nézvést, hogy ő a jó választás. Ekkor böngésszük át azt a sok-sok internetes tesztoldalt, ilyen-olyan blog cikket, vásártársaink véleményét a webáruházakban. És hogy a példánknál is maradjunk: ebben a szakaszban faggatjuk/teszteljük/figyeljük leendő barátnőnket vagy barátunkat, hogy megbizonyosodjunk: jól választunk-e mielőtt végleg elkötelezzük magunkat.

4. lépcső: szeressenek!

Ide már csak a legjobbak jutnak el. Mint például az IKEA. Ehhez nem elég csak másnak lenni, hanem valamivel nagyon a fogyasztó szíve közepébe kell találni, hosszabb időn keresztül kell bizonyítani teljesítménnyel, márkaélménnyel, kommunikációval, leleménnyel.

Az online/tartalom marketing önmagában e 4 lépcsőfokból legfeljebb 2-re tudja felsegíteni a márkáját.
Ugyanis nem különböztet meg és nem szerettet meg.
Nincsenek érzelmei és nem kelt érzelmeket.

$
Hogyan tudom meg, hogy mekkora Márkaerő birtokában vagyok?